Min begynnelse med norsk

Min begynnelse med norsk

Link to the original text

A1 - Newcomer

audio-thumbnail
Min begynnelse med norsk A1
0:00
/46.176

Jeg har lært norsk i to år. Jeg flyttet til Norge for ett år siden. Nå bor jeg med nordmenn og jobber med barn i en norsk skole. Jeg lærte norsk selv, uten kurs eller lærer.

Jeg begynte å lære norsk i 2020 fordi jeg ville undersøke prosjekter med ungdom i Oslo. Jeg begynte å bruke appen Duolingo hver morgen for å lære norsk. Jeg hadde denne rutinen i omtrent tre måneder og lærte litt grunnleggende ord. Det var enkelt og gøy, men etter en stund trengte jeg mer autentisk norsk. Jeg endret metoder men nøkkelen til suksess var å lære hver dag.

å bo - to live
flyttet - moved
uten - without
begynte - began
fordi - because
å undersøke - to research
ungdom - youth
hver morgen - every morning
omtrent - about
ungdom - youth
grunnleggende - basic
enkel - simple
trengte - needed
endret - changed
nøkkelen - the key
hver dag - everyday

A LITTLE BIT OF GRAMMAR: The present tense

The present tense, or presens, in Norwegian is used to describe actions that are currently happening, habitual actions, or general truths. This tense is equivalent to the present simple and present continuous tenses in English. In Norwegian, verbs in the presens tense do not conjugate differently based on the subject, making their usage relatively straightforward.

Examples of the presens tense from the text:

"Nå bor jeg med nordmenn..." (Now I live with Norwegians...) - In this sentence, "bor" is the presens form of the verb "å bo" (to live). It describes a current ongoing action, indicating that the speaker currently lives with Norwegians.

"Jeg jobber med barn i en norsk skole" (I work with children in a Norwegian school) - Here, "jobber" is the presens form of "å jobbe" (to work). This verb in the present tense is used to describe the speaker's current occupation of working with children.

"Jeg lærer norsk selv, uten kurs eller lærer" (I am learning Norwegian by myself, without a course or teacher) - "Lærer" is the presens form of "å lære" (to learn). It indicates an ongoing action, where the speaker is currently in the process of learning Norwegian.


A2 - Beginner

audio-thumbnail
Min begynnelse med norsk A2
0:00
/105.192

Jeg har lært norsk i to år. Jeg flyttet til Norge for ett år siden. Nå bor jeg sammen med nordmenn og jobber med barn i en norsk skole. Jeg lærte norsk selv, uten kurs eller privatlærer. Det har vært gøy å lære, og jeg er fornøyd med resultatene.

sammen - together
fornøyd - satisfied

Idé

Jeg fikk ideen om å lære norsk i 2020. Jeg jobbet hjemmefra sammen med norske venner og skrev om deres prosjekter med ungdom i Oslo. Jeg ønsket å undersøke dette på stedet. Jeg visste at jeg måtte kunne norsk for å gjøre det. Jeg hadde ingen plan, bare en idé. Jeg bestemte meg for å begynne.

I starten var jeg ikke veldig motivert. Jeg var mer fokusert på å lære fransk. Men jeg tenkte å lære norsk som et eksperiment. Samtidig lette jeg etter noe gøy å gjøre hver morgen for å våkne opp. Jeg fant en løsning. Jeg begynte å bruke Duolingo etter å ha våknet. Det var enkelt. Duolingo er en gøy app som hjelper deg å lære et nytt språk.

hjemmefra - from home
skrev - wrote
på stedet - on the spot
visste - knew
samtidig - at the same time
enkelt - simple

Vane

Jeg begynte dagene mine med å bruke ti minutter på å lære norsk på Duolingo. Det var enkelt og gøy, og det hjalp meg å våkne etter alarmen i stedet for å sove videre. Jeg lærte grunnleggende ord og fraser, samt navnene på mange dyr i Norge og hvordan å beskrive hva de gjør eller ikke gjør. Duolingo er en kul app, men etter en stund begynner den å gi deg mange ord og setninger som ikke er nyttige i hverdagen, som "Jeg er en banan" eller "Fugler spiser ikke bjørner". Jeg trengte mer autentisk norsk språk, noe som manglet på Duolingo.

Jeg brukte Duolingo nesten hver morgen i omtrent tre måneder. Jeg lærte litt grunnleggende ordforråd og grammatikk, men det viktigste var å skape en vane med daglig læring. Jeg endret metoder og aktiviteter, men å lære hver dag var nøkkelen til suksess.

hjalp - helped
i stedet for - instead of
samt - including
å beskrive - to describe
etter en stund - after a while
nyttig - useful
fugler - birds
bjørner - bears
det viktigste - the most important

A LITTLE BIT OF GRAMMAR: Reflexive pronouns

Reflexive pronouns are used when the subject and object of a verb are the same, indicating that the subject performs an action on itself. These pronouns are essential in constructing sentences where the action reflects back on the subject. In Norwegian, reflexive pronouns often match the subject in number (singular or plural) and sometimes in gender.

Let’s examine examples of reflexive pronouns from the text:

"Jeg lærte norsk selv..." (I learned Norwegian by myself...) - In this sentence, "selv" acts as a reflexive pronoun. It is used to emphasize that the subject of the sentence, "Jeg" (I), performed the action of learning on themselves, without external help. The reflexive pronoun "selv" is emphasizing the independent nature of the learning process.

"Jeg bestemte meg for å begynne." (I decided to start.) - Here, "meg" is the reflexive pronoun associated with the subject "Jeg" (I). It is used with the verb "bestemte" (decided) to reflect the action of deciding back onto the subject. It means that the decision was made by the subject themselves.

In these examples, the reflexive pronouns "selv" and "meg" are used to indicate that the subjects are performing actions on themselves. In Norwegian, reflexive pronouns are an integral part of the sentence structure when expressing actions that subjects do to or for themselves, adding depth and clarity.


B1 - Intermediate

audio-thumbnail
Min begynnelse med norsk B1
0:00
/139.512

Jeg begynte å lære norsk for to år siden. Jeg flyttet til Norge i fjor. Nå bor jeg sammen med nordmenn. Jeg jobber med norske barn i en norsk barneskole. Jeg snakker norsk hver dag. Av og til er det vanskelig, men jeg klarer det. Jeg har aldri gått på norskkurs, og jeg har ikke hatt en privatlærer. Jeg har lært alt selv. Det har vært veldig gøy, og jeg er fornøyd med det jeg har lært. Dette er historien om hvordan jeg begynte å lære norsk.

i fjor - in the last year
en barneskole - a primary school
av og til - sometimes
å klare - to manage

Idé

Jeg fikk ideen om å lære norsk i 2020. Jeg jobbet hjemmefra sammen med venner fra Norge i flere måneder. Jeg skrev om deres utdanningsprosjekter for ungdom i Oslo. Jeg tenkte at det ville være fint å undersøke dette på stedet, men jeg måtte kunne norsk for å gjøre det. Det var ikke en plan, bare en idé. Jeg bestemte meg for å begynne å lære.

Min motivasjon var ikke så høy i starten. Jeg var mer fokusert på å lære fransk og tenkte på å lære norsk som et eksperiment. Samtidig lette jeg etter noe gøy å gjøre hver morgen for å våkne opp. Jeg fant en løsning. Jeg begynte å bruke Duolingo etter å ha våknet. Det var enkelt. Duolingo er en app som gjør det gøy å lære et nytt språk.

utdanning - education
å undersøke - to research
etter å ha våknet - after waking up
å gjøre det gøy å lære - to make learning fun

Vane

Å begynne dagen med ti minutter norsk på Duolingo var enkelt og gøy. Det hjalp meg å våkne etter alarmen i stedet for å sove videre. Og jeg lærte litt norsk. Jeg lærte grunnleggende ord og fraser. Jeg lærte også navnene på mange dyr som bor i Norge og hvordan å beskrive ting de gjør eller ikke gjør. Duolingo er en kul app, men etter en stund begynner den å gi deg mange rare setninger, for eksempel "Jeg er en banan" eller "Fugler spiser ikke bjørner". Selvfølgelig spiser ikke fugler bjørner, men hvorfor skal jeg si det tjue ganger på rad? Kanskje hvis jeg bodde på Svalbard der det er vanlig å møte en isbjørn når du går ut, ville det vært nyttig. Men jeg bor ikke på Svalbard, jeg bor i Oslo sentrum, og jeg trenger autentisk norsk språk, noe som manglet på Duolingo.

Jeg brukte Duolingo nesten hver morgen i omtrent tre måneder. Jeg lærte litt grunnleggende ord og grammatikk. Men det viktigste var å skape en vane med daglig læring. Jeg endret metoder og aktiviteter, men å holde på rutinen var nøkkelen til suksess.

i stedet for - instead of
å beskrive - to describe
rar - weird
selvfølgelig - of course
på rad - in a row
noe som manglet - something that was missing
holde på - hold on to
en vane - a habit

A LITTLE BIT OF GRAMMAR: The perfektum tense

The perfektum tense in Norwegian is used to describe actions or events that have occurred in the past and still have relevance or connection to the present. This tense is formed by using the auxiliary verb "har" (have/has) followed by the past participle of the main verb. The tense is similar to the English present perfect and is used to indicate that an action was completed at some indefinite time in the past or has effects that are still relevant now.

Let's look at examples from the text to understand how perfektum is used in Norwegian:

"Jeg har lært alt selv." (I have learned everything myself.) - In this sentence, "har lært" is the perfektum form. "Har" is the auxiliary verb and "lært" is the past participle of "å lære" (to learn). This sentence implies that the learning process began in the past and continues to have relevance to the present.

"Det har vært veldig gøy..." (It has been very fun...) - Here, "har vært" is the perfektum form. "Har" is the auxiliary verb and "vært" is the past participle of "å være" (to be). This sentence expresses that the experience started in the past and its enjoyment or effect is still felt in the present.

"Jeg har aldri gått på norskkurs..." (I have never attended a Norwegian course...) - In this example, "har gått" is the perfektum form. "Har" is the auxiliary verb and "gått" is the past participle of "å gå" (to go). This sentence indicates that up to the present moment, the speaker has never attended a Norwegian course.